Január végén 8137 lakást vagy szobát kínáltak magyar tulajdonosok.
A megosztáson alapuló gazdasági modellek közül sok szó esik mostanában az Uberről, holott az ilyen típusú szolgáltatások közül nem is ez terjedt el itthon a legdinamikusabban.
Az Airbnb hálózatába jóval többen csatlakoztak: saját lakásunkat, vagy csak egy szobát alakíthatunk át szálláshellyé a rendszerben, amelyet gyakran kárhoztatnak a budapesti albérletárak emelkedéséért, valamint a magánszállás-helyek legújabb generációjának a szállodaiparra gyakorolt hatását sem üdvözli mindenki.
Dinamikus növekedés
Az Airbnb gyors magyarországi terjedése nem csak érzet, a számok is alátámasztják a jelenséget. Az Airbnb PR-osztályától megtudtuk, hogy január végén 8137 lakást vagy szobát kínáltak magyar tulajdonosok, melyeknek túlnyomó többsége, 6290 Budapesten volt megtalálható.
– Az Airbnb azóta működik Magyarországon, mióta globálisan kínáljuk szolgáltatásunkat. Elkötelezett kelet-közép-európai ügyfélszolgálatunknak vannak magyar anyanyelvű munkatársai is, évente 69 százalékos növekedést tapasztalunk. Ha az Airbnb-szálláson megszálló utazók számát nézzük, a növekedés még nagyobb, 145 százalékos. Ez arra utal, hogy az utazók érdekes úti célnak tartják Magyarországot, és további növekedésre is egészen biztosan van kilátás – írta a Metropol kérdéseire az Airbnb.
A legnépszerűbb városok és régiók közt Budapest, a Balaton és Pécs került fel a dobogóra, míg a hozzánk látogató külföldiek közül a legtöbben amerikaiak, akiket a britek, a franciák, a németek és ötödikként az oroszok követnek.
Azonos mérce
Az adóelkerülés vádja gyakran éri az Airbnb-t – ami közös pont az Uberrel, bár tegnap óta a cég bekéri sofőrei adószámát és vállalkozásának adatait. Aki ennek nem tesz eleget, azt felfüggesztik. Az adó meg nem fizetésének jelenségével ugyanakkor a lakáskiadás egész piaca fertőzött, az albérletkiadók egy részének körében is gyakorlat, hogy nem fizetik meg a járulékokat.
Nincsenek ugyanakkor kivételezett helyzetben az airbnb-sek más, egyéb szálláshely-kategóriába tartozó lakást, szobát kiadókhoz képest. Itt tehát nem áll fenn a taxi-Uber helyzet, melyben pályaalkalmassági vizsga vagy matricázott autó áll az egyik oldalon, nincs viszont semmilyen hasonló követelmény a másikon.
Az Airbnb-t ugyanis nem egy nagy hotellel érdemes összehasonlítani, hanem a többi egyéb szálláshellyel: ezek a nem kizárólag szálláshely-szolgáltatásra létrehozott épületek vagy azok lehatárolt részei, melyekben legfeljebb nyolc szoba, tizenhat ágy lehet. Például egy balatoni zimmer frei ugyanebbe a kategóriába tartozik.
– A szálláshelyek regisztrálásakor mindenkinek vállalnia kell, hogy a helyi szabályok betartásával fogja kiadni a szállást – egy külön oldalon felhívjuk a tulajdonosok figyelmét a helyi törvények, szabályok betartására – írta nekünk az AirBnb. Alapvetően arról van itt szó, hogy kérelmezni szükséges a jegyzőnél az egyéb szálláshellyé minősítést, melynek pozitív elbírálása után az Állami Nép-egészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat ellenőrzésére kell számítani.
Be kell jelentkezni az idegenforgalmi adó hatálya alá, és lehetséges, hogy helyi adót is szükséges fizetnünk az önkormányzatnak. A Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV)adószámot kell kérnünk, valamint a NAV-nak adóznunk is szükséges, attól függően, hogy egy vagy több ingatlanban nyújtjuk-e a szolgáltatást.
Bővül a szektor
Az Airbnb szerint ahhoz, hogy ők nyertesek legyenek, másnak sem kell veszítenie, elég nagy a piac ahhoz, hogy megférhessenek más szállásadókkal.
Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke azt mondja, ők nem versenytársként, hanem innovatív riválisként tekintenek az Airbnb-re.
Pontos adatot nem tudott említeni arról, milyen mértékben hathat mégis a szolgáltatás megjelenése a szállodai vendégéjszakák számára. – 2014-ben és 2015-ben Budapesten a turisztikai kereslet jelentős mértékben fejlődött, így a növekvő kereslet, forgalom mellett a szállodák nagy része ezt közvetlenül nem érezte meg. Ennek inkább középtávú negatív kihatása van a forgalomra, valamint a verseny következtében az árakat is leviheti, ami nemcsak a szállodák, de az állam és az önkormányzatok részére sem kívánatos – válaszolta.
A magánszállások forgalma általánosságban – tehát nem csak az Airbnb önmagában – becslések szerint a budapesti szállodák forgalmának 5%-át teheti ki. Niklai szerint a turizmus más területein, mint például a vendéglátásban vagy a fürdőlátogatásban, ugyanakkor értékelik a magánszállásoknak köszönhető pluszforgalmat.
Adózás Airbnb után
Saját tulajdonú vagy haszonélvezetünkben álló ingatlanra – ha egy adóévben ugyanannak a személynek 90 napot meg nem haladó időtartamra adunk szállást – kérhetünk tételes átalányadózást. Ez szobánként, évente 32 ezer forint.
Egyéb esetben a jövedelem 16 százalékát kell szja-ként kifizetnünk. Az egészségügyi hozzájárulás átalányadózás esetén 20, egyéb esetben 27 százalék.
Az áfa 18 százalék, azonban évi hatmilliós határ alatt választható alanyi adómentesség is. Számlát csak akkor kell adni, ha a vendég kéri, nyugtát azonban minden esetben.
forrás: www.metropol.hu